Psycho-logika
- Stela Gabriel

- Oct 7
- 2 minút čítania
Pripravujem pre Vás sériu prednášok z tém psychológie, o ktorých by mal vedieť každý...
CIEĽ: pripraviť sériu prednášok pre verejnosť, ktoré im pomôžu lepšie porozumieť vlastným myšlienkovým procesom a reakciám.
Ide o to, aby ľudia:
· spoznali bežné psychologické fenomény ako potvrdzujúci omyl, základná atribučná chyba, stereotypy, kognitívna disonancia, skupinové správanie atď.,
· uvedomili si, ako tieto mechanizmy ovplyvňujú ich rozhodnutia a správanie v každodennom živote v najrôznejších situáciách,
· dokázali kritickejšie myslieť a nenechali sa ľahko zmanipulovať,
· a nakoniec zlepšili kvalitu svojho života a vzťahov tým, že lepšie pochopia seba aj druhých.
CHARAKTERISTIKA
· apolitický projekt, ktorý sa nezameriava na konkrétne názory alebo ideológie, chce poukázať na to, že tieto mechanizmy fungujú u každého človeka, bez ohľadu na jeho presvedčenie
· jednotlivé myšlienky sa k verejnosti dostávajú prostredníctvom prednášok, ktoré sú realizované v niekoľkých blokoch
· prednášky sú vždy doplnené o videá so zaujímavými ukážkami z pôvodných dobových štúdií – nie sú uvádzané žiadne (!) príklady z aktuálneho diania; iba také, ktoré by ani v najmenšom nemohli predstavovať tendenčné smerovanie prednášok
· každý účastník dostane tlačenú publikáciu, kde budú zhrnuté hlavné myšlienky prednášok aj s uvedenou odpornou literatúrou + budú tam mať aj priestor na svoje poznámky
Cieľom je osvetová a vzdelávacia aktivita v oblasti psychológie a kritického myslenia.
Návrhy tém do série prednášok
A. Ako myslíme – kognitívne skreslenia = zameranie: rozhodovanie, vnímanie reality, omyly v myslení
Kognitívna disonancia + Potvrdzujúci omyl (confirmation bias) – prečo vidíme len to, čo chceme
Základná atribučná chyba – ako hodnotíme druhých verzus seba
Heuristiky – skratky v myslení (napr. heuristika dostupnosti, reprezentatívnosti)
Efekt kotvenia – ako nás ovplyvňujú prvé informácie
Klam hazardného hráča – prečo zle chápeme pravdepodobnosť
Dunning-Kruger efekt – prečo si ľudia často myslia, že vedia viac, než v skutočnosti vedia
Cieľom je naučiť ľudí spoznať svoje myšlienkové pasce, aby sa rozhodovali racionálnejšie. Zamyslieť sa nad tým, kedy a prečo sa v minulosti rozhodovali iracionálne – sebareflexia a debriefing.
B. Ako sa správame v skupinách – sociálna psychológia zameranie: vplyv sociálneho prostredia, manipulácia, konformita
Konformita a poslušnosť autorite – experimenty Asch, Milgram
Skupinová polarizácia a skupinové myslenie (groupthink) – prečo skupiny robia extrémne rozhodnutia
Stereotypy a predsudky – ako vznikajú a ako ich znižovať
Efekt prizerajúceho sa (bystander effect) – prečo ľudia nezasahujú v núdzi
Sociálna identita a my vs. oni (Tajfel, Turner)
Cieľom je ukázať, ako nás ovplyvňuje spoločnosť a ako si zachovať kritické myslenie. Zamyslieť sa nad tým, kedy a prečo sa v minulosti sme sa rozhodovali na základe tlaku skupiny, stereotypov či strachu – sebareflexia a debriefing.
2. Teoretické východiská
Kognitívna psychológia
Daniel Kahneman a Amos Tversky – heuristiky, kognitívne skreslenia, systém 1 a systém 2 myslenia
Leon Festinger – kognitívna disonancia
Albert Ellis – racionálno-emotívna terapia, iracionálne presvedčenia
a ďalšie
Sociálna psychológia
Solomon Asch – konformita
Stanley Milgram – poslušnosť autorite
Henri Tajfel a John Turner – teória sociálnej identity
Muzafer Sherif – Robbers Cave experiment, medziskupinové konflikty
Predbežný záujem
Pilotná prednáška sa uskutoční v novembri v Bratislave. Ďakujem, že prejavíte Váš predbežný záujem, a necháte mi kontakt, aby som vám mohla poslať bližšie informácie.
Napíšte mail na info@stelagabiel.sk s predmetom ZÁUJEM. Váš mail nebude zaradený do newslettra, využijem ho len na to, aby som Vám poslala bližšie informácie o konkrétnom termíne prednášky.





Komentáre